INNOCY-collega Marissa Prins is Nederlands kampioen zweefvliegen

Elk weekend zweeft ze met meesterlijke beheersing majestueus door de lucht. Ze ziet aan de wolken wat voor weer er op komst is en in een thermiekbel weet ze haar vliegtuig goed gecentreerd omhoog te krijgen. Doordeweeks staat de asset management adviseur met beide benen op de grond bij INNOCY, onderdeel van ICT Group. Werk en sport weet Nederlands kampioen zweefvliegen Marissa Prins (32) met evenveel passie te combineren.

Bij INNOCY werkt Marissa met haar team aan grote infrastructuurprojecten. Momenteel is dat in opdracht van bouwcombinatie ALSÉÉN (Ballast Nedam en Fluor Infrastructure), die voor Rijkswaterstaat werkt aan de verbreding van de snelweg A27 tussen Everdingen en Hooipolder. “Een enorm project, want er komen onder meer twee nieuwe bruggen, er komen extra rij- en spitsstroken en we vernieuwen knooppunt Hooipolder”, legt Marissa uit.

Jong geleerd

Naast haar baan bij INNOCY is Marissa vaak te vinden op de zweefvliegclub. Marissa’s grootouders waren al fervente zweefvliegers. Haar ouders hebben elkaar op de club ontmoet en toen Marissa 14 werd mocht ze ‘eindelijk’ ook de lucht in. En de geschiedenis herhaalde zich. “Ook ik heb mijn man ontmoet tijdens het zweefvliegen!”

Zweefvliegen is behoorlijk technisch en het was dan ook al snel duidelijk dat Marissa na de havo een technische vervolgopleiding wilde doen. Het werd international maintenance management, technische bedrijfskunde met een internationale focus. “Een mooie balans tussen techniek en bedrijfsvoering”, aldus Marissa.

Overeenkomsten

Het lijkt misschien of ze stil zit in haar vliegtuig, maar eigenlijk is ze voortdurend bezig met monitoren, analyseren en keuzes maken. “Dat is op het werk niet anders”, vertelt ze. “Ook dan volg ik voortdurend in- en externe factoren, om ervoor te zorgen dat we uiteindelijk onze doelen bereiken. Zowel in mijn dagelijkse werk als tijdens het zweefvliegen ben ik met van alles tegelijk bezig. Ik zet me voor de volle honderd procent in om alle ballen in de lucht te houden. Het afwegen van risico’s speelt ook bij het zweefvliegen. Als ik in mijn vliegtuig een fout maak en de volgende thermiekbel niet kan vinden, dan sta ik zo bij de boer in z’n weiland”, lacht ze.
“En net zoals ik in een infraproject zorgvuldig de data over bijvoorbeeld storingen analyseer, doe ik dat ook na mijn trainingen en wedstrijden. Tegenwoordig is er allerlei software beschikbaar waar ik mijn vlucht in kan uploaden en ik vervolgens allerlei nuttige data krijg voorgeschoteld. Daar kan ik veel van leren. Heb ik de juiste keuzes gemaakt? Heb ik fouten gemaakt en wat hadden die voor effect? Heeft de concurrentie het op bepaalde punten beter gedaan?”

Bevoorrecht

Haar beste zweefvliegprestatie tot nu toe vindt ze zonder aarzelen het winnen van het Nederlands kampioenschap in haar vliegtuigklasse. “In 2022 was ik de eerste vrouw die kampioen werd. Je moet in een aantal dagen tijd verschillende parcoursen afleggen. Wie dat in totaal in de snelste tijd doet, wint”, legt Marissa uit.
De volgende stap is een EK of WK winnen. “Na de geboorte van mijn dochtertje, afgelopen jaar, ben ik weer volop in training voor het WK in Tsjechië in 2025. Ik ben bijna elke zaterdag de hele dag in de lucht. Als ik vlieg voel ik me één met het vliegtuig, één met de stromingen in de lucht. Hoeveel mensen in Nederland of in de wereld maken dit nou mee? Elk weekend de wereld van boven zien. Ja, dan voel ik me wel bevoorrecht.”

Flexibele werkgever

Gelukkig kan Marissa haar werk goed combineren met het drukke trainingsschema en de deelname aan nationale en internationale wedstrijden. “Ik kan vakantiedagen bijkopen. Zo ben ik in staat om aan alle belangrijke wedstrijden deel te nemen. Wel zorg ik er natuurlijk voor dat mijn werk niet in de knel komt en dat het project en mijn collega’s geen last ondervinden als ik er even niet ben. Mijn werkgever stelt zich heel flexibel op, waardoor ik mijn werk, maar ook het zweefvliegen én mijn gezin een prima plek in mijn leven kan geven.”

Scroll naar boven