Kijkje in de keuken van een RAMS-specialist

Thijs van den Eerenbeemt werkt als RAMS-engineer bij INNOCY. Hij groeide door vanuit een rol als maintenance engineer. Als RAMS specialist praat Thijs mee over het ontwerp van grote infrastructurele werken zoals bruggen, sluizen, tunnels of fabrieken en met name over de installaties die ervoor zorgen dat assets veilig hun functie uit kunnen voeren. Hij kijkt daarnaar door een lange termijn bril: hoe zorg je door slimme keuzes in het ontwerp voor een optimale balans in life cycle kosten, risico’s en prestaties van de betreffende asset? Hoe kun je het onderhoud tot een minimum beperken, zonder dat je de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid in gevaar brengt? Je maakt onderhoudsstrategieën, bepaalt welke aantallen reserveonderdelen op welke locaties op voorraad moeten liggen, denkt mee over hoe je het energieverbruik van zo’n asset kunt minimaliseren en ga zo maar door.

Sleutelrol

“Het is een ontzettend veelzijdige baan”, zegt Thijs dan ook. “Je begeeft je in een omgeving die complex is qua techniek, organisatie en stakeholders. Als RAMS-engineer vervul je een sleutelrol tussen de opdrachtgever en de vaak vele verschillende partijen van een nieuwbouw- of renovatieproject.”

Waar nieuwbouwprojecten al super interessant zijn, komt er bij renovatie nog een dynamiek bij: Hoe zorg je ervoor dat de functie van de asset tijdens de renovatie behouden blijft, zodat de gebruikers zo min mogelijk hinder hebben van de renovatie en de veiligheid niet in het geding komt? En dat gaat wel wat verder dan bedenken dat je een bepaalde renovatie vanwege de weersomstandigheden beter kunt uitvoeren in de zomer dan in de winter, zegt
Thijs. “Je moet over heel veel onderwerpen nadenken en veel losse stukjes bij elkaar brengen. Ontwerpers staan bijvoorbeeld niet altijd stil bij risico’s die ontstaan tijdens het gebruik. Die kijken vooral functioneel naar wat een installatie moet doen. Een RAMS-specialist kijkt door een lange termijn bril naar zaken als onderhoudbaarheid, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en veiligheid van de asset in de toekomst. Neem bijvoorbeeld een tunneltechnische installatie. Daarbij moet je nu al nadenken over wat het betekent dat er straks meer elektrische auto’s rijden die bij brand heel andere risico’s met zich meebrengen dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.”

Veelzijdige kennis en vaardigheden vereist

Je combineert daarbij verschillende vakgebieden: techniek, economie, statistiek en zelfs psychologie. Hoewel veel RAMS-specialisten een achtergrond hebben als maintenance engineer, kom je daarom in dit vak ook wel mensen met een andere achtergrond tegen, zoals elektrotechneuten, werktuigbouwkundigen, mensen die lucht- en ruimtevaart hebben gestudeerd. Thijs: “Je moet in dit vak passie hebben voor techniek, voor alles wat draait en beweegt. Maar je moet ook mensenkennis hebben, want het is jouw rol om veel verschillende belangen bij elkaar te brengen. Dat lukt alleen als je communicatief vaardig bent en aanvoelt hoe je een boodschap moet brengen. Je moet stevig in je schoenen staan, want uiteindelijk moet je wel achter het ontwerp kunnen staan. Aan het einde van een ontwerpfase kijk ik tevreden terug als we gekomen zijn tot een juiste balans van alle RAMS- en life cycle-aspecten en een goede fundatie hebben opgebouwd voor de beheer- en onderhoudsactiviteiten. Investeringen in bedrijfszekerheid zie je niet direct terug in functionaliteit, ze zijn als het ware een verzekering die je afsluit. En net als met verzekeringen is het ook met deze investeringen zo dat sommige mensen geen enkel risico durven te nemen en zich oververzekeren, terwijl anderen het noodlot tarten. Het is mijn rol om precies die maatregelen te nemen of te adviseren die afdoende zijn, zonder onnodig veel te kosten.”

“Je moet in dit vak passie hebben voor techniek, voor alles wat draait en beweegt. Maar je moet ook mensenkennis hebben, want het is jouw rol om veel verschillende belangen bij elkaar te brengen.”

 
‘Sleutelen’ aan hele grote installaties

Thijs heeft de laatste tijd vooral aan veel projecten gewerkt buiten zijn eigen woonregio. Voor zijn gezin is dat maar goed ook, lacht hij. “Want ik ben zo trots op mijn werk dat iedereen die bij mij in de auto zit het wel moet horen als ik heb meegewerkt aan een bepaald project.” Gelukkig vinden de kinderen het best leuk om af en toe wat over het werk van hun vader te horen. “Ik kan mijn passie moeilijk verbergen, maar gelukkig is wat wij doen redelijk tastbaar. Als jongetje vond ik het al leuk om aan brommers te sleutelen, nu ‘sleutel’ ik aan hele grote installaties die ons land bereikbaar en veilig houden. Het is echt een droombaan.”

 

Interesse?

Ben je op zoek naar een baan binnen Asset Management en RAMS? Neem contact op met Jasper Staadegaard voor de mogelijkheden.
Scroll naar boven