Midas Luijer is als integraal veiligheidskundige kartrekker van het veiligheidsdomein bij INNOCY. Daarnaast werkt hij ook zelf op projecten. “Nederland staat voor grote infrastructurele opgaven: wegverbredingen, ruimte voor de rivier, dijkversterkingen, de keuze tussen ondergronds en bovengronds bouwen. Projecten worden steeds complexer, waardoor een integrale visie op veiligheid steeds belangrijker wordt. Bovendien zijn er ontzettend veel technologische veranderingen die impact hebben op ons vak. Dat maakt het super enerverend.”
Midas had als kind al interesse in veiligheid. “In mijn omgeving waren er diverse mensen die in het vakgebied actief waren. Toen ik de opleiding Integrale Veiligheidskunde ging doen, voelde ik me meer aangetrokken tot de fysieke kant dan de sociale kant van veiligheid. Samen met een team fysiek iets realiseren vind ik gewoon enorm leuk. In de infrawereld waarin ik nu werk, kan ik mijn hart ophalen.”
Van planning tot realisatie
Midas wordt zowel door grote opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat als door opdrachtnemers ingeschakeld om vanaf de planfase tot en met de realisatie na te denken over veiligheid. “De ene dag zit ik achter mijn bureau analyses en beleidsmatige stukken te maken, dan weer vergader ik met projectteams, en de volgende dag sta ik met mijn laarzen aan en veiligheidshelm op bij een project. Die afwisseling is fantastisch.”
Menselijke kant van het vak
Midas heeft bewust gekozen voor de richting van integrale veiligheid. “Je kunt je ook specialiseren in een domein, zoals machineveiligheid of gevaarlijke stoffen. Maar ik vind juist de integrale beschouwing van veiligheid en de menselijke kant van het vak heel leuk. Hoe krijg ik mensen mee in mijn beleid? Hoe breng ik belangen van verschillende stakeholders en specialistische kennis bij elkaar? Die kant van het vak kun je niet leren in boekjes, dat is een kwestie van vlieguren maken. Dat betekent dat je de ruimte moet krijgen om fouten te maken en daarvan te leren. Bij INNOCY heb ik die ruimte gekregen en heb ik kunnen doorgroeien naar een heel verantwoordelijke rol.”
“Bij INNOCY heb ik de ruimte gekregen om vlieguren te maken en door te groeien naar een heel verantwoordelijke rol.”
Midas Luijer - Adviseur Integrale Veiligheid INNOCY
Snel veel verantwoordelijkheid
Hij kreeg al snel projectverantwoordelijkheid, maar kon altijd een beroep doen op zijn collega’s. “Bij INNOCY krijg je al snel de vrijheid en verantwoordelijkheid om je eigen project(en) te managen. Een grote meerwaarde is dat je direct contact hebt met de klant en je ook het gesprek kan voeren over voortgang en contractuele zaken. Natuurlijk is er altijd een vangnet. Er zijn collega’s waar je te allen tijde terecht kunt met vragen, of voor begeleiding of advies. Daar leer je ontzettend veel van.”
Schaap met vijf poten
Als integraal veiligheidskundige heb je andere competenties nodig dan als domeinexpert, zegt Midas. “In mijn vak moet je communicatief vaardig zijn en overtuigend overkomen. Je moet namelijk anderen mee zien te krijgen in je plan. Dat doe je door goed te luisteren naar de klant en goed door te vragen. Je hebt daarnaast ook ‘blauwe’ vaardigheden nodig. Je moet soms (ongewild) optreden als ‘politieman’. En je moet analytisch zijn, want het maken van risicoanalyses is natuurlijk echt een bètavak.”
Als domeintrekker is Midas ook een coach voor zijn collega’s. “Die rol vind ik heel leuk. Ik leer er zelf bovendien ook veel van, want ik word door hen continu uitgedaagd om mee te denken over complexe onderwerpen.”
Snelle innovatie
In de zes jaar dat hij actief is in dit vakgebied, is hij alleen maar bevestigd in zijn keuze. “Dit vak verandert heel snel. Er wordt steeds meer technologie toegepast in projecten. Technologie die het enerzijds veiliger maakt, denk bijvoorbeeld aan drones voor het uitvoeren van risicovolle inspecties. Maar die anderzijds nieuwe risico’s introduceert. Denk aan monitoring op afstand. Een brugwachter die naast een brug zit neemt natuurlijk veel makkelijker een onveilige situatie waar dan iemand die op afstand 25 objecten monitort. Ik vind het gaaf om na te denken over toekomstige innovaties en technologieën en wat de impact kan zijn op veiligheid. Wat is bijvoorbeeld de impact van de zelfrijdende auto op de veiligheid bij wegwerkzaamheden?”
Daarnaast vind hij het gaaf dat hij aan grote, wereldwijd bekende projecten mag werken. “De Maeslantkering ontvangt specialisten van over de hele wereld die willen leren hoe je zo’n project aanvliegt. Het is natuurlijk heel gaaf dat ik bij de onderhoudswerkzaamheden van die kering advies mocht uitbrengen over de integrale veiligheid van dit project.”