Kijkje in de keuken van een Consultant Techniek & Automatisering

De ene dag zit hij voornamelijk achter zijn computer en werkt hij een plan uit voor bijvoorbeeld een tunneltechnische installatie of voor een systeem om bruggen op afstand te besturen. De volgende dag loopt hij rond op een project om de uitvoering te controleren. En dan weer zit hij met zijn neus in de – vaak virtuele – boeken om nieuwe kennis op te doen, want de ontwikkelingen in zijn vakgebied gaan hard.

 

Wat doet een consultant Techniek en Automatisering?

“Ik werk voor opdrachtgevers van grote infrastructurele projecten, zoals Rijkswaterstaat en ProRail. In die projecten, denk bijvoorbeeld aan bruggen of tunnels, zitten vandaag de dag steeds meer technische installaties. Die zijn nodig om de veiligheid te waarborgen, zoals camera’s, sensoren en brandblusinstallaties; om de doorstroming van het verkeer te regelen, zoals stoplichten of afsluitbomen; en natuurlijk om een brug te bedienen. Al die techniek moet ook onderling met elkaar samenwerken. Dat kan technisch heel complex worden. Daarom staan wij opdrachtgevers bij met het uitvragen van deze technologie in de markt, zodat ze goede offertes krijgen die je ook goed met elkaar kunt vergelijken. We zorgen ervoor dat de systemen vooraf door en door worden getest, zodat ze in ieder scenario doen wat ze behoren te doen. Daarnaast begeleiden we het project tijdens de bouw en we controleren het werk dat aannemers opleveren.”

 

Welke opleiding heb je daarvoor gevolgd?

“Ik heb Elektrotechniek gestudeerd. Eerst MBO, daarna HBO. Mijn afstudeeropdracht deed ik bij Proficium, dat kort daarna met een ander bedrijf fuseerde tot INNOCY. Omdat mensen met mijn opleiding zeer gewild zijn in de markt, heb ik van meerdere bedrijven een aanbieding gehad om daar te komen werken. Maar het werk bij INNOCY vond ik verreweg het leukst. Bovendien bevallen de sfeer en de bedrijfscultuur me goed.”

“De diversiteit in dit werk is extreem groot”

Wat maakt INNOCY zo’n fijne werkgever?

“Dat zit in twee dingen. Aan de ene kant de projecten en de afwisseling daarin. Het werk is heel divers en de projecten die worden opgeleverd worden uiteindelijk dagelijks door (tien)duizenden mensen gebruikt. Het is leuk dat je van A tot Z betrokken bent. Eerst aan de voorkant bij het ontwikkelen van een goed plan en het begeleiden van de uitvraag in de markt. En daarna aan de achterkant bij het begeleiden van de uitvoering van een project en het controleren van de oplevering.
Daarnaast vind ik het tof dat INNOCY veel ruimte geeft om jezelf te ontwikkelen. In eerste instantie loop je mee op een project. Zodra dat goed gaat, dan krijg je zelf de verantwoording over een project, maar kijkt een collega over je schouder mee. En red je je daarmee, dan halen ze de zijwieltjes weg en mag je het ‘alleen’ doen. Alleen tussen aanhalingstekens omdat je op ieder moment te rade kunt gaan bij collega’s. We kennen binnen INNOCY verschillende domeinen. Als ik bijvoorbeeld expertise nodig heb op het gebied van veiligheid, dan kan ik terugvallen op iemand uit dat domein.” 

 

Wat maakt jouw werk uitdagend?

“Iedere dag is anders en is vaak onvoorspelbaar. Als je bijvoorbeeld de uitvoering van een project begeleidt, dan weet je niet waar de aannemer tegenaan gaat lopen. Wanneer de uitvoering goed en foutloos verloopt, heb je tijd om tussendoor lekker in het zonnetje een bak koffie te drinken. Maar de volgende keer ben je tot diep in de nacht bezig te ontrafelen waarom iets niet werkt zoals zou moeten. Want het feit dat je vooraf alles door en door test, wil niet zeggen dat het in de praktijk altijd helemaal vlekkeloos verloopt. Je kunt tegen problemen aanlopen die je vooraf in een testopstelling nu eenmaal niet kunt testen.”

 

Welke vaardigheden heb je nodig als consultant Techniek & Automatisering bij infrastructurele projecten?

“Je moet in de eerste plaats nieuwsgierig en leergierig zijn, want de technische innovaties gaan snel en je zult moeten bijblijven. Je moet een tikkeltje eigenwijs zijn en er niet van uitgaan dat de dingen zijn zoals mensen zeggen dat ze zijn. Daarnaast is praktisch inzicht belangrijk: je moet technisch complexe dingen kunnen reduceren en vertalen naar voor iedereen begrijpelijke taal. En tot slot moet je sociaal vaardig zijn, want je bent een verbindende schakel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Je werkt met veel verschillende mensen samen en je moet verschillende belangen bij elkaar kunnen brengen.”

 

Wat was je eerste grote project bij INNOCY?

“Het eerste project dat ik zelf mag uitvoeren en waarbij ik niet aan de hand van iemand anders meeloop, is het vervangen van de tunneltechnische installaties in de spoortunnel bij Barendrecht. Ik fungeer samen met een collega als de rechterhand van ProRail en zorg dat de ombouw van de systemen goed verloopt. Dat is leuk, want we zijn van A tot Z betrokken. Van het maken van de plannen tot en met de oplevering.”

 

Wat zijn je ambities voor de nabije toekomst?

“Ik wil vooral beter worden in wat ik nu doe. Dat wil zeggen: technisch nog meer kennis opdoen, nog meer verschillende soorten projecten doen, wie weet ook straks mensen begeleiden die minder ervaring hebben dan ik. Op dit moment vind ik het veel te leuk om zelf rechtstreeks bij de projecten betrokken te zijn.

Interesse?

Ben je op zoek naar een baan binnen Asset Management en RAMS? Neem contact op met Jasper Staadegaard voor de mogelijkheden.
Scroll naar boven