Verbinding Inframarkt INNOCY

Projecten worden steeds complexer en projectteams steeds groter. Tegelijkertijd is er veel versnippering in projecten. Het is steeds belangrijker om als één team hetzelfde doel na te streven in een project dat vaak onder tijdsdruk wordt uitgevoerd. Aan het woord is Robert van Meijgaarden, algemeen directeur van INNOCY, die het afgelopen jaar focus heeft aangebracht om die verbindende rol nóg beter te kunnen oppakken.

Robert staat sinds 1 september 2023 aan het roer van INNOCY. “Het is een club met ongelooflijk veel kennis en specialisme. Toch hebben we besloten om te opereren vanuit drie kennisdomeinen, namelijk die van assetmanagement, projectmanagement en veiligheid. Een bewuste keuze om nóg meer impact te kunnen maken voor onze opdrachtgevers.” En een keuze die zijn vruchten lijkt af te werpen, gezien de vele projecten waar INNOCY het afgelopen jaar en nu nog steeds een belangrijke bijdrage aan levert.

Assetmanagement

Assetmanagement is een containerbegrip, vindt van Meijgaarden. “Wij verstaan onder assetmanagement een ontwerp op een slimme manier optimaliseren zodat een object zo goed en zo veilig mogelijk onderhoudbaar is en we een maximale beschikbaarheid garanderen zonder heel veel kosten toe te voegen. En onze rol houdt niet op bij het ontwerp, we leveren ook een bijdrage aan de realisatie en het beheer- en onderhoudsvraagstuk, van strategisch tot en met operationeel niveau. Voor consortium VeenIX bijvoorbeeld beoordelen we op de A9 de uitgevoerde werkzaamheden en hebben we de storingsorganisatie ingeregeld. En voor combinatie ALSÉÉN hebben we op het project A27 Everdingen-Hooipolder de storingsorganisatie ingeregeld, brengen we het areaal op orde en zijn we verantwoordelijk voor de kosten- en RAMS-analyses. Het is een project van tien jaar dat gefaseerd wordt aangepakt en met daarna 15 jaar beheer en onderhoud. Daarbij kijken we niet alleen naar het ontwerp, maar ook naar de huidige staat van het areaal, waar een achterstand is in het onderhoud.”

Robert van Meijgaarden INNOCY

“We zien dat onze mensen vanuit progressie en specialisme een sterke verbindende factor vervullen in projectteams”

Achterstallig onderhoud

Dat laatste is volgens van Meijgaarden kenmerkend voor de markt, omdat assets achterlopen in onderhoud. “Alle projecten die op de markt komen zijn vertraagd door een ontoereikend budget, onder meer door de corona-periode. Dat maakt dat projecten in nog slechtere staat op de markt komen, want als een object op de lijst staat om te vernieuwen, stopt vaak het onderhoud. De druk om projecten door te laten gaan, is dus extreem hoog. Het is dan wel zaak om daar slim mee om te gaan. Juist omdat we meedenken in het project vanuit een assetmanagementbril, zijn we als INNOCY als geen ander in staat om keuzes te maken op hoofdlijnen in plaats van diep in de techniek. Daar zit onze toegevoegde waarde. Een ontwerp dat ontzettend lucratief lijkt te zijn, kan op de lange termijn ongelooflijk duur uitpakken. En dat betekent lang niet altijd dat daarvoor het budget opgeschroefd moet worden. Het is daarom belangrijk dat we direct vanaf het begin worden aangehaakt, om zo het ontwerp te kunnen optimaliseren.”

Waterdomein

Het tweede domein waar INNOCY zich op focust is projectmanagement. “Dat behelst alles aan de proceskant, het risicomanagement, de kostendeskundigheid en het technisch management”, legt van Meijgaarden uit. “Het projectmanagement verzorgen we onder andere voor de tunnelrenovaties in de gemeente Amsterdam, maar ook op een aantal infrastructurele renovatieprojecten in Nederland. Daarnaast valt er voor ons in het ‘waterdomein’ gedomineerd door waterschappen en drinkwaterbedrijven nog een wereld te winnen. Ook daar zetten we de komende jaren fors op in. Net als op ons derde en laatste focusgebied: veiligheid. Dat varieert van de arbeidsveiligheid, integrale veiligheid, machineveiligheid, tunnelveiligheid, waterveiligheid en omgevingsveiligheid tot de spoorse veiligheid bij ProRail. We zetten ons in om het thema veiligheid aan de voorkant goed geborgd te hebben. Want juist in de ontwerpfase kun je ook op het gebied van veiligheid de meeste impact maken.”

Wat jullie doen, kunnen wij niet. “Dat is wat wij vaak terug horen van opdrachtgevers”, zegt van Meijgaarden. “We gaan met een stofkam door een ontwerp en bekijken waar optimalisaties mogelijk zijn. Daar zijn we goed in. Bovendien maken we de verbinding. We zien dat onze mensen vanuit progressie en specialisme een sterke verbindende factor vervullen in projectteams. We creëren een sfeer, waarbij een hele club van mensen in het projectteam hetzelfde doel nastreeft, in plaats van het beste voor ieders eigen positie. Samen sta je immers sterk(er). Benieuwd hoe wij dat doen? Laten we elkaar ontmoeten op onze stand tijdens InfraTech 2025.”

Meer informatie over onze deelname aan de InfraTech?

Bekijk de eventpagina en bezoek ons op stand 6.006.
Scroll naar boven