Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: slim onderhoud dankzij slimme data
Rijkswaterstaat
De Uithoflijn in Utrecht, ofwel tram 22, is medio december 2019 in gebruik genomen. Tram 22 is een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en is gerealiseerd in opdracht van de Provincie Utrecht en Gemeente Utrecht.
Projectorganisatie Uithoflijn heeft INNOCY gevraagd om een datastrategie te ontwikkelen waarmee het asset-managementteam meer sturing krijgt.
INNOCY heeft voor tram 22 een robuustheidstest uitgevoerd, zodat projectorganisatie Uithoflijn precies kon identificeren welke kinderziektes er nog in zaten en op welke vlakken ze moesten verbeteren. Voor deze test waren er nog geen signalen beschikbaar uit de computerboards van de tram, waardoor INNOCY een beroep moest doen op de GPS-signalen. We hebben code ontwikkeld waarmee we aan deze ruwe data logica konden toevoegen, zodat de data vergelijkbaar is met de data die normaalgesproken uit de computerboards van trams komen. Vervolgens hebben we met behulp van ons monitoring- en beheerplatform Joost & Tessa dashboards ontwikkeld voor de belangrijkste KPI’s, waaronder de punctualiteit, rittijd en de delta tussen de geplande en gerealiseerde dienstregeling. Deze dashboards hebben we daarna ook toegepast op de al operationele lijnen 60 en 61.
De Provincie Utrecht kreeg al tijdens de realisatie van de Uithoflijn inzicht in de te verwachten vervoersprestaties. Aan de hand van de dashboards voor lijn 60 en 61 hebben we aangetoond dat een eenmaal ontwikkeld dashboard heel eenvoudig hergebruikt kan worden, zelfs voor een ander doel. De lijnen 60 en 61 zijn immers al operationeel, terwijl het dashboard voor lijn 22 tijdens de realisatiefase is gebruikt.