Volledig ontzorgd

door INNOCY

Inrichting Asset management VeenIX

Rijkswaterstaat heeft het consortium VeenIX in 2019 de opdracht gegeven voor het laatste gedeelte in het SAA-programma (Schiphol – Amsterdam – Almere). Dit betreft de verbreding van de A9 bij Amstelveen, tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Dit deelproject wordt in 2026 afgerond en daarna voor 14 jaar beheerd door VeenIX.

De vraag

VeenIX heeft INNOCY gevraagd om tijdens de tenderfase mee te schrijven aan het plan dat in 2019 tot de winnende aanbieding heeft geleid. Nu het project in volle gang is en VeenIX sinds 9 juni 2020 verantwoordelijk is voor het areaal, pakt INNOCY diverse rollen op. De belangrijkste is het uitvoeren van het gehele asset management tijdens de realisatie- en de exploitatiefase.

De oplossing

Asset management betekent invulling geven aan de RAMS-activiteiten (betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid).

Omdat INNOCY tijdens de tender de calculaties heeft gemaakt en daarbij het risicoprofiel in kaart heeft gebracht, was er veel achtergrondinformatie die van pas kwam. Op het gebied van RAMS heeft INNOCY een optimum gevonden tussen de kosten en baten tijdens het project en tijdens de onderhoudsperiode die daarna volgt.

INNOCY maakt niet alleen het plan, maar richt de asset management-processen en werkzaamheden ook in. Dat betekent dat we gedurende de volledige contractperiode de juiste mensen leveren, van assetmanager tot sturingscoördinatoren. We communiceren met de stakeholders (onder meer VeenIX, Rijkswaterstaat, gemeente Amstelveen, Provincie Noord-Holland) en verzorgen we alle benodigde rapportages. Dit alles doen wij voor een vaste prijs voor VeenIX.

Het resultaat

Door een vaste prijs voor assetmanagement tijdens de uitvoeringsfase en de onderhoudsperiode weet VeenIX waar het financieel aan toe is. Door de jarenlange expertise en ervaring in soortgelijke projecten (zoals de verdieping van de A9 Gaasperdammerweg, de Blankenburgverbinding, en vele andere projecten) en goede relaties met alle stakeholders kan INNOCY het onderhoud zo plannen dat het wegverkeer zo min mogelijk hinder ondervindt en dat alle objecten, waaronder de in de jaren ‘60 gebouwde Schipholbrug, in het traject goed blijven functioneren. Op die manier wordt VeenIX zowel op financieel als operationeel gebied volledig ontzorgd.

INNOCY VeenIX

Relevante projecten

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek

Siemens

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek

BEKIJK PROJECT

Zuidasdok: nadenken over onderhoud tijdens ontwerpfase

Zuidasdok

Zuidasdok: nadenken over onderhoud tijdens ontwerpfase

BEKIJK PROJECT

Zeedoksluis: RAMS analyse voor Zeedoksluis Den Helder

BAM Infra

Zeedoksluis: RAMS analyse voor Zeedoksluis Den Helder

BEKIJK PROJECT
Scroll naar boven