Netwerkmigratie

spoortunnels ProRail

Netwerkmigratie spoortunnels ProRail

Eind 2020 wordt het ProRail ATM-netwerk vervangen door een nieuw 100Gb IP-netwerk genaamd Fides. Dit netwerk verbindt onder andere de dertien verkeersleidingposten, drie datacenters, het ProRail Test Center en de assets langs het spoor. Tot deze assets behoren ook de tunneltechnische installaties.

De vraag

ProRail heeft INNOCY de opdracht gegeven om de migratie van de tunneltechnische installaties in de spoortunnels naar het Fides-netwerk voor te bereiden. Deze aanpassingen zijn nodig omdat het Fides-netwerk gebruikmaakt van andere netwerktechnologie. De keus viel op INNOCY vanwege onze domeinkennis rondom spoortunnels.

De oplossing

Het project startte in 2017 met een voorbereidingsfase, waarin INNOCY diverse ontwerpen maakte die werden getest om te zien of ze voldeden aan de aansluitvoorwaarden en security-eisen van ProRail. Daartoe is onder meer een cyber security impactanalyse gemaakt.

Voor het gekozen ontwerp hebben we vervolgens de vraagspecificaties ontwikkeld voor de aannemers. Ook hebben we de FAT/SAT-testen begeleid.

In de laatste fase hebben we een Plan van Aanpak opgesteld voor de migratie en begeleiden we de migratie tot en met de oplevering en ingebruikname van tunnels over het nieuwe Fides-netwerk.

Het resultaat

De tunneltechnische installaties zijn allemaal op de juiste manier op Fides ontsloten. Eind 2020 zullen alle tunneltechnische installaties via het Fides-netwerk communiceren met het Operationeel Besturingscentrum Infra in Utrecht en de diverse verkeersleidingposten.

Relevante projecten

Automatisering van de Gaasperdammertunnel

Rijkswaterstaat

Automatisering van de Gaasperdammertunnel

BEKIJK PROJECT

Spoorzone Delft: vakspecialist TTI asset management

ProRail IGP

Spoorzone Delft: vakspecialist TTI asset management

BEKIJK PROJECT
Scroll naar boven