Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: slim onderhoud dankzij slimme data
Rijkswaterstaat
Het spoorzonegebied in Delft wordt herontwikkeld. Het project omvat onder andere een spoortunnel bestaande uit vier tunnelbuizen, een ondergronds station, een parkeergarage langs de Spoorsingel en diverse nieuwbouw (kantoren, woningen, een stadspark). De afdeling Inbeheername Grote Projecten (IGP) van ProRail behartigt in dit project de asset management-belangen.
ProRail IGP zorgt namens ProRail Asset Management voor overdracht, inbedding en acceptatie van grote projecten. ProRail IGP heeft INNOCY gevraagd om gedurende het gehele project ondersteuning te leveren op dit gebied. De domeinexpertise van INNOCY op het gebied van tunneltechnische installaties (TTI) en stationinstallaties komt daarbij goed van pas.
INNOCY is betrokken geweest bij alle asset-managementtaken in dit project: eisenmanagement; het beoordelen van de ontwerpen; het opstellen van instandhoudingsdocumenten middels de ProRail SAM-techniek; het opstellen van procedures en processen; verificatie, validatie en acceptatie van procedures en technische testen. Ook was INNOCY verantwoordelijk voor de bedrijfsvoeringskant van de indienststelling. Hieronder vielen onder meer het geven van opleidingen aan operators en rondleidingen aan onderhoudspartijen en hulpdiensten.
De inbeheername van de eerste twee tunnelbuizen vond plaats in 2015. De asset management-werkzaamheden daarvoor startten al in 2012. Het totale programma zal in 2025 zijn afgerond, waarna er door vier tunnelbuizen met treinen gereden kan worden. Gedurende deze volledige dertien jaar is INNOCY verantwoordelijk voor de discipline TTI en wordt ProRail Asset Management op dit gebied ontzorgd.