Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: slim onderhoud dankzij slimme data
Rijkswaterstaat
De spoortunnels in Nederland zijn in verschillende tijden ontworpen, conform de op dat moment geldende eisen en normen. Daardoor is het inrichtingsniveau verschillend. Voor een centrale monitoring en bediening van de tunnels is dit ongewenst. ProRail heeft daarom behoefte aan een uniforme monitoring en bediening van de spoortunnels.
Vanwege de grote kennis van tunneltechnische installaties (TTI) en met name ook het besturingsdeel hiervan (BTTI) heeft ProRail INNOCY gevraagd kennis te leveren voor het opstellen van een nieuwe tunnelstandaard ten behoeve van een uniforme tunnelbesturing en monitoring en bediening van spoortunnels in Nederland.
De oplossing bestaat uit een tunnelbesturingsinstallatie op basis van PLC’s en één centrale monitoring- en bedieningsinstallatie (SCADA). De PLC stuurt alle assets in een tunnel aan, denk aan verlichting, ventilatoren of het automatisch openen van vluchtluiken. De PLC werkt automatisch en autonoom. Om als operator het proces te kunnen bewaken of om in te kunnen grijpen op het automatische proces heeft iedere tunnel een Monitoring- en Bedieningsinstallatie. In dit project is ook de standaardinterface tussen PLC en SCADA ontworpen en is vervolgens het centrale SCADA gerealiseerd, zodat de achttien lokale tunnel SCADA-systemen geïntegreerd kunnen worden in één systeem voor monitoring en bediening.
Daarbij was er veel aandacht voor het meenemen van innovaties in het ontwerp. Ook is er veel tijd besteed aan het ontwerp van de schermen van het monitoring- en bediensysteem, een proces waarin de tunneloperators veel inspraak hadden. Tot slot was stakeholdermanagement gezien het grote aantal in- en externe stakeholders belangrijk.
In het tweede kwartaal van 2020 heeft INNOCY de nieuwe tunnelstandaard opgeleverd. INNOCY is vervolgens betrokken bij de beheerfase van de tunnelstandaard en de implementatie van de eerste twee tunnels conform de standaard. Dit zijn de Willemsspoortunnel en Overkapping Barendrecht.