
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: slim onderhoud dankzij slimme data
Rijkswaterstaat
De overkapping van de spoorlijn en het station bij Barendrecht is gebouwd om de overlast van de omwonenden zoveel mogelijk te beperken. De in totaal negen sporen van de Betuweroute, HSL en de passagierstreinen worden door de overkapping aan het zicht en gehoor onttrokken. Het project is vanaf 2005 gefaseerd gerealiseerd. De eerste technische installaties zijn nu end-of-life en moeten worden vervangen.
ProRail heeft INNOCY gevraagd om technische expertise te leveren in de vorm van een lead system engineer.
De overkapping Barendrecht is door de samenkomst van negen sporen een kritisch object voor ProRail. Het feit dat een aantal technische installaties moet worden vervangen, kun je zien als een openhartoperatie: het treinverkeer moet doorgang vinden terwijl de migratie plaatsvindt.
INNOCY heeft na gesprekken met vele stakeholders de eisen vertaald naar aanbestedingsstukken, een ombouwplanning gemaakt en het migratieplan opgesteld. Tijdens de bouw controleert de lead system engineer de werkzaamheden. In 2022 vindt gedurende vijf weekenden de migratie plaats, waarbij INNOCY ProRail ondersteunt.
Tot slot heeft INNOCY ook de Mens-Machine Interface (MMI) ontworpen.
De lead system engineer van INNOCY heeft in nauwe samenwerking met de projectmanager en de bouwmanager alle voorbereidende technische werkzaamheden afgerond, heeft ProRail begeleid in het selecteren van een opdrachtnemer en zal het project tot een succesvol eind begeleiden.