Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: slim onderhoud dankzij slimme data
Rijkswaterstaat
In 2020 kwam de nieuwe ProRail Tunnelstandaard gereed. Alle spoortunnels in Nederland worden in de aankomende jaren omgebouwd naar deze nieuwe standaard. Ze worden na de ombouw bediend vanuit één centraal bediensysteem vanuit het Operationeel Bedieningscentrum Infra (OBI).
Het ontwerpen van een nieuwe tunnelstandaard is één ding, het toepassen van deze standaard op de bestaande tunnels is minstens zo complex. ProRail zal dit voor iedere tunnel apart een project opstarten. INNOCY is bij de eerste projecten gevraagd om het visualiseringsontwerp te maken op basis van de ProRail Tunnelstandaard. Het betreft de spoortunnels overkapping Barendrecht, Willemsspoortunnel, Nijverdal spoortunnel, Drontermeerspoortunnel en de Velserspoortunnel.
Voor iedere tunnel wordt een eigen monitoring- en bedienlaag ontwikkeld. Dit zijn het openingsscherm en de vervolgschermen die een operator ziet wanneer hij in het OBI de bewuste tunnel aanklikt. INNOCY heeft voor de eerste tunnelobjecten in overleg met de ProRail operators en vakspecialisten een visualiseringsontwerp gemaakt. Daarnaast ontwikkelen we voor iedere tunnel de interface tussen de monitoring- en bedieningsinstallatie en de tunnelbesturingsinstallaties (PLC). In het kader van de tunnelstandaard is een ontwerp gemaakt voor een standaard interface. Die moet echter worden aangepast aan de specifieke tunnel en daarna ook worden getest.
Vanuit de kennis die INNOCY heeft opgedaan bij het ontwikkelen van de ProRail Tunnelstandaard kunnen we relatief snel de vertaalslag maken van de tunnelstandaard naar een tunnelspecifiek ontwerp.